Menu

+36 30 569 9449

Menu

Óvakodjunk attól, ami már bevált!

Sokszor halljuk, hogy a szigor és a büntetés működik. Egyetértek. A büntetés valóban működik, amennyiben rendszerint azonnal gátat vet a rosszalkodásnak. De vajon mi a hosszú távú hatása?

Az azonnali eredmények ugyanis gyakran csalókák. Óvakodnunk kell attól, ami hatásos, ha hosszú távon negatív eredményekkel jár. Márpedig a büntetés következtében a gyerekek a büntetés négy következményének valamelyikét rendszerint magukévá teszik:

A büntetés négy következménye:

  1. Neheztelés – „Ez igazságtalanság! A felnőttekben nem szabad megbízni.”
  2. Bosszú – „Most ők nyertek, de majd bosszút állok.”
  3. Lázadás – „Pont az ellenkezőjét fogom csinálni, csak azért is.”
  4. Visszahúzódás –
    a, Rejtőzködés: „Legközelebb nem kapnak rajta.”
    b, Csökkent önértékelés: „Hitvány ember vagyok.”

A gyerekek általában nincsenek tudatában annak, amikor valamilyen büntetés hatására megszületik bennük egy döntés. Viszont a jövőbeni viselkedésük ezekre a tudattalanul meghozott döntésekre alapul majd.

Ezért fontos, hogy mi szülők tudatában legyünk annak, mik a cselekedeteink hosszú távú hatásai, és nem szabad hagynunk, hogy a rövid távú eredmények becsapjanak minket.

„Vajon honnan a csudából vettük azt az elképesztő gondolatot, hogy ahhoz, hogy egy gyerek jobban viselkedjék, először azt kell elérnünk, hogy rosszabbul érezze magát?”

Idézzük csak föl legutóbbi élményünket, amikor úgy éreztük valaki megszégyenít, igazságtalanul bánik velünk! Milyen érzés volt? Éreztünk-e késztetést az együttműködésre? Éreztünk-e késztetést, hogy jobban teljesítsünk?

A büntetés a gyerekekben nemkívánatos személyiségjegyek kialakulásához vezet.

Sem a túlzott kontroll, sem az engedékenység nem célravezető. De mi is a fegyelmezés? A fegyelmezés olyan szó, amelyet gyakran tévesen használunk. Sok ember azt hiszi, hogy a fegyelmezés egyenlő a büntetéssel, vagy büntetés alkalmazásával képes fegyelmezettségre tanítani.

A szó ellenben a latin discipulus (angolul discipline) szóból származik, melynek jelentése az igazság, egy elv, egy tisztelt vezető követője. A gyerekek és a fiatalok csak akkor lesznek az igazság és elvek követői, ha motivációjuk egy belső kontrollpontból ered, vagyis ha önfegyelmet tanulnak. A büntetés és jutalmazás ellenben egyaránt külső kontrollpontból ered.

Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés könyve alapján
í
rta: Tóthné Magasföldi Rózsa

Kapcsolódó cikkek

Hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel!
Címke: ,

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.