Menu

+36 30 569 9449

Menu

Ha nem szigor és nem engedékenység – akkor mi?

A pozitív fegyelmezés olyan szemléletmód, amelyben sem a túlzott kontrollnak, sem az engedékenységnek nincs helye.

Hogy miben különbözik ez a többi nevelési módszertől? Az egyik különbség például az, hogy a pozitív fegyelmezés nem megalázó sem a gyerekek, sem a felnőttek számára.

A pozitív fegyelmezés kölcsönös tiszteleten és együttműködésen alapul. Belső kontrollpontra épülő életvezetési készségeket tanít.

Túlzott kontroll alkalmazása esetén a gyerekek külső kontrollponttól függenek. Ilyenkor folyamatos felügyeletet igényel a gyerek viselkedése. A gyereket folyamatosan rajta kell kapnunk, ha valami jót, vagy rosszat csinál, hogy azért megjutalmazhassuk, vagy éppen büntessük. Na de mi történik, ha a felnőtt nincs jelen? A gyerekek nem tanulnak meg felelősséget vállani saját viselkedésükért.

Az engedékenység szintén felelőtlenségre tanít – ebben a helyzetben sem a felnőttek, sem a gyerekek nem vállalnak felelősséget.

A pozitív fegyelmezés egyik legfontosabb alapgondolata, amelyet meg kell értenünk, az, hogy a gyerekek sokkal szívesebben követnek olyan szabályokat, amelyek elfektetésében ők maguk is részt vettek.

Így egészséges önképpel rendelkező, hatékony döntéshozókká válnak, miközben megtanulják, miképpen válhatnak egy család, egy osztályközösség, valamint egy társadalom hasznos és közreműködő tagjává.

A fegyelmezettség sikeres tanításának négy kritériuma:

  1. Légy egyszersmind emberséges és határozott!
  2. Segíts a gyereknek, hogy érezhesse: tartozik valakihez és fontos személy!
  3. Maradandó hatásra figyeljünk (a büntetés rövid távon működi, hosszú távon negatív hatásai vannak)
  4. Jellemformáló, értékes társas és életvezetési készségek tanítása (pl.: tisztelet, törődés…)

Jane Nelsen könyve alapján
írta: Tóthné Magasföldi Rózsa

Hasznosnak találtad? Oszd meg ismerőseiddel!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.